Manado 5

26 mei 2015 - Manado, Indonesië

Het einde  komt  in zicht. Maar we hebben  nog een paar dagen. Dinsdag zijn we naar een fabriek  geweest  waar ze van  het  sap uit de bast van de suiker palm, suiker  maken. De olie  wordt  gewonnen door de boeren die op hun grond de suikerpalmen   hebben  staan. Het sap wordt  uit de bast opgevangen en via distributie naar de fabriek  gebracht.  Daar wordt  door middel  van verhitten het vocht uit de substantie gehaald en wat overblijft  is suiker. Voor  de verhitting  wordt gebruik  gemaakt  van stoom die  uit de grond gepompt  wordt, het kost dus geen energie om de benodigde  temperatuur  te krijgen.  De afgekoelde  stoom wordt  via buizen  weer terug gebracht in de grond. Als je het na wilt lezen en  weten  attracties deze mensen nog meer doen voor  de dieren,  kijk dan op http://www.masarang.nl dan kun je lezen wat Willie  en Theo Smit voor geweldige  dingen  doen  daar vind je ook een uitleg  van de suiker productie.

Daarna hebben  we een bezoek  gebracht  bij een waterval en naar het Lino meer gereden. Heel mooi  om te zien.  De foto's  zeggen genoeg.

Vandaag hebben  we een rustige  start  gehad. José  had wat privé  dingen te doen  en wij zijn thuis  gebleven.  Later zijn we naar Mapanget.   Dat is een dorp waar vrienden  van José  wonen op een missie  post. Met een lokale  gids  hebben we een wandeling  gemaakt door de bossen. Bijzonder  waren  de grotten  die gebruikt  werden om weg te kruipen  voor  de Japanners tijdens de bezetting. De grotten  zijn met handgereedschap uit de rotsen gehakt. De ingang was moeilijk te vinden en in te komen. Een geweldige  wandeling waarvan  we ook weer prachtige  foto's  gemaakt hebben.

Morgen  nog wat dingen  doen en donderdag  wordt een rustig dagje. We gaan nog wat dingen  doen aan de zoektocht  naar de zusjes. Hierover komt een appart  verslag.

Namens ons  nog veel plezier

groeten

Jan en Teunisjan

1. Joke amersfoort:
    26 mei 2015
    Mannen wat zou het ontzettend mooi zijn als jullie toch ook nog wat van jullie ,, zusjes '' te weten zouden komen ik hoop het van harte voor jullie beiden het verhaal was weer heel mooi om te lezen
    groeten van mij uit Amersfoort .
  2. Coco:
    26 mei 2015
    Wat een mooie verhalen en belevenissen allemaal! Geniet nog van jullie laatste dagen daar! Groetjes Coralie
  3. PA EN MA:
    28 mei 2015
    geniet van de laatste uren en een voorspoedige terug reis.
    Groetjes van ons beiden.