Manado 4

25 mei 2015 - Manado, Indonesië

We waren  gebleven  bij zaterdag  22 mei. Na het  ontbijt  zijn we met José  een  eind gaan  wandelen  door de straatjes  rond haar huis.  Typische  Indonesische  huizen en huisjes  waarbij  welvaart  en armoede  door  elkaar  heen staan. Meestal  slecht  of helemaal  niet  geasfalteerd. Op de weg  naar  een hotel  en de ronde  koepel was langs de kant  een vuilnis stortplaats ontstaan  door  het illegaal dumpen  van afval  door  de bewoners. Ik had me voorgenomen om dit niet te laten zien,  maar het is zo een wezenlijk  onderdeel  van het leven hier,  dat je er niet  aan voorbij kunt  gaan. Zaterdag middag  hebben  we vanaf u et terras  naar een  geweldige  regen en onweersbui  zitten kijken. Later  zijn we met José ,Fatima, haar kleindochter Bunga en 2 Duitse  gasten  wezen eten ter gelegenheid  van mijn trouwdag

Zondag  zijn we met  de taxi  naar de haven gereden.  José had  een  klein  bootje besproken waarmee we  eerst naar het eiland Siladen zijn gevaren. Een prachtige kleine eiland  op ongeveer  45 minuten  varen  vanaf Manado. We hebben  eerst wat proef snorkelen gedaan  om wat  te  wennen. Daarna koffie  gedronken  bij een kennis van José. Toen  kwam het wat grotere  werk.  Vanaf de kust tot een paar boeien  en weer terug. Onder water was een pracht aan koraal te zien  en alle  vissen  die je normaal in een aquarium  ziet. Een probleem  was  nog  even  om weer  aan de kant te komen. De stroming  stond richting  zee.

Toen op weg naar een ander  eiland  Bunker.  Eerst geluncht en daarna  met de boot  de zee  op. Na  een tijdje  het water in terwijl  de boot  achter  ons aan vaard  en ons in de gaten  houdt. Het was een onvergetelijke  ervaring.  We hebben  diverse  grote schildpadden  gezien en de meest mooie  vissen. Indrukwekkend waren  de diepe kloven  die je duidelijk  kon zien. We zouden  iedereen  gunnen  om dit  eens mee  te maken. Helaas  geen  onderwater  foto's  maar wel van de omgevinG

Morgen  meer  over  maandag. We zijn op bezoek  geweest  bij een fabriek  waar palmsuiker gemaakt  wordt.

Voor nu tot ziens

Groeten  Jan en Teunisjan

1. Joke amersfoort:
    25 mei 2015
    Beste jongens jullie verhaal word met de dag spannender en ik denk dat er veel mensen er van mee genieten alsmede ikzelf daarvoor hartelijk dank !!
  2. Anton en Nell van Ewijk:
    25 mei 2015
    Jongens wat een geweldige tijd hebben jullie daar , dus geniet
    er maar goed van. Wij genieten met jullie mee en met mooie foto's erbij ..prachtig. Hartelijk dank !!!
  3. Toni:
    26 mei 2015
    We genieten van jullie verhaal! maar toch al weer aan de laatste week wat gaat het snel maak er nog een paar mooie dagen van. Gr. Toni